Výživa v 9. až 12. měsíci

4. 7. 2013 Správná výživa

Blíží se první narozeniny vašeho dítěte. Víte, co přidat do jeho jídelníčku a co raději vynechat?

V tomto období je dítě velmi zvědavé a učí se, jak se samo nakrmit. Je to věk, kdy se jeho smysly zlepšují, a proto se kojenec své potravy bude chtít dotknout, cítit ji a ochutnat popřípadě i vyplivnout. Zpočátku bude vaše dítě s krmením potřebovat pomoc, protože se jeho jemná motorika a koordinace stále vyvíjí. Dítě je nutné pozorně hlídat, a tak vždy zůstaňte s dítětem, abyste mohli zabránit nežádoucí situaci. Krmte dítě ve vysoké židli a nenechte jej běhat s jídlem v ruce nebo v ústech.

Mateřské mléko zůstává stále důležitou součástí stravy, a proto dítě kojte, tak dlouho a často jak to kojenec vyžaduje. Počet příkrmů zvyšujte na 3–4 denně, měly by tvořit necelou polovinu z celkového energetického příjmu.V devátém měsíci začínají kojenci růst zoubky, a tak již není nutné stravu mixovat na pyré, ale postačí ji rozmělnit vidličkou, popřípadě nakrájet na menší kousky. Některé děti milují testování svých zoubků a vychutnávají si neznámou texturu, zatímco jiné se zprvu brání. Proto postupujte pomalu a kojenecké potraviny podávejte trochu hladší, dokud si na ně dítě nezvykne. Kojenci se učí kousat a dokonce i ti, kteří mají málo zubů, jsou schopni používat své dásně k rozmělnění příkrmu před polknutím. V tomto věku jsou vhodné potraviny do ruky, jako například malé vařené mrkve, rohlík, kousek chleba nebo měkké ovoce, neboť rozvíjí dětskou motoriku, a to především uchopení malých předmětů. Jakmile toto dítě zvládá, můžete zkusit podávat tenkou strouhanou zeleninu. Většinu potravin stále tepelně upravujte, protože je to lepší pro jejich trávení. Studené potraviny v tomto věku nejsou přínosné, pokud neposkytnou úlevu od bolesti zoubků.

Co je nového na menu?

Kolem devátého měsíce můžete zavést jogurt, který poskytuje dítěti vyváženou energii, příjem vápníku a vitaminů skupiny B. Za jogurt však nepovažujeme ty druhy jogurtů, které jsou zam ěřené na děti, protože obsahují velké množství cukru a mnohdy i umělá barviva. Nejzdravější volbou je proto prostý bílý jogurt, bez přidaných sladidel, který můžete obohatit čerstvým ovocem. Tučnější druhy jsou pro děti vhodnější a odtučněné výrobky se naopak nedoporučují. Kojenci potřebují větší množství energie na gram příkrmu, aby jí v rámci snědeného množství dostali dostatek. V desátém měsíci pak můžete vyzkoušet čočku, fazole a další luštěniny a k přípravě příkrmů použít kravské pasterované plnotučné mléko. Všechny ostatní mléčné výrobky, tedy kromě jogurtů a mléka zavádějte až ve dvanáctém měsíci. Od desátého měsíce je také důležité přidávat k mateřskému mléku tekutiny, protože hutnější příkrmy obsahují méně vody. Postačí asi 200 ml nejlépe kojenecké balené vody.

Na co ještě kojenec není připravený?

Příkrmy dětem do jednoho roku nesolte a poté pouze opatrně, abychom nezatěžovali ledviny. Nepoužívejte margaríny, ztužené nebo nekvalitní oleje. Dítěti podávejte většinou vařené jídlo, protože syrová strava je hůře stravitelná. Vyhýbejte se smažení a koření, a to včetně kečupu a hořčic. Nikdy dítěti nepodávejte nepasterizované měkké sýry (Brie, Hermelín), a to z důvodu hrozící infekce. Pokud možno nepodávejte sladké potraviny, jako jsou například sušenky, sladké pečivo a cukrovinky a také nedávejte uzeniny s výjimkou libové dušené šunky.

 

Zdroje

[1] SVAČINA, Štěpán. Klinická dietologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 381 s. ISBN 978-80-247-2256-6

[2] Cengage Advantage Books: Understanding Nutrition, Update   With 2010 Dietary Guidelines. Wadsworth Pub Co. ISBN 978-113-3109-051.

[3] KUDLOVÁ, Eva a Anna MYDLILOVÁ. Výživové poradenství u dětí do dvou let. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 148 s. ISBN 80-247-1039-0.

Fotogalerie

Sdílet článek

Komentáře