10 tipů pro snížení příjmu soli

22. 8. 2013 Správná výživa

Denní příjem soli by neměl přesahovat 6 g za den. Skutečný příjem je však o něco vyšší, což s sebou bohužel nese i jistá rizika. Kde všude je sůl použita a jak snížit její příjem? Podívejte se na 10 tipů!

1. Čerstvé potraviny

Sůl má v potravinářském průmyslu významnou úlohu v mnoha směrech. Známá je především jako přírodní konzervant, kdy zabraňuje růstu mikroorganismů a prodlužuje tak trvanlivost potravin. Hlavním zdrojem soli jsou hlavně průmyslově zpracované potraviny. Uzeniny a masové konzervy, instantní jídla a jídla připravovaná ve fastfoodech, ale také sýry obsahují množství soli, které je zpravidla vyšší, než bychom si přáli. Přednost tedy dávejte čerstvým potravinám. Čerstvé potraviny obsahují obecně nízké množství soli.

2. Ovoce a zelenina

S předchozím bodem souvisí zvýšení příjmu množství ovoce a zeleniny. Doporučuje se alespoň pětkrát denně zařadit do jídelníčku ovoce a zeleninu, kde by zelenina měla tvořit převážnou část.

3. Přirozená chuť

Sůl je přidávána do potravin pro zlepšení chutě. Především u zeleniny je v mnoha případech použití soli zbytečné. Místo klasického vaření ve vodě vyzkoušejte připravit zeleninu na páře.

4. Vaření doma

Jak snadno zjistit, kolik soli je v daném jídle? Nejlépe když si oběd nebo večeři připravíte sami. Množství použité soli je tak jen a jen ve vašich rukou.

5. Dosolování

Omezte zbytečné dosolování. Někteří automaticky sahají po slánce, aniž by potravinu nebo pokrm předem ochutnali. Nenechávejte slánku ležet na stole, dostatečné množství soli bylo již použito při přípravě jídla.

6. Postupné snižování

Množství soli při přípravě potravin snižujte postupně. Pokud jste zvyklí na určitou intenzitu chuti, jednorázovým snížením vám bude pokrm připadat chuťově velmi nevýrazný. Postupným snižováním si na danou chuť lépe zvyknete.

7. Pozor na koření

Připravené směsi koření jsou často bohaté na sůl. Vyhněte se těmto směsím a použijte raději obyčejná koření, bylinky, oblíbený česnek, ocet nebo citronovou šťávu.

8. Omáčky a dresinky

Skrytá sůl je i v přísadách jako je kečup, hořčice, majonéza a sojová omáčka. Nebojte se v restauracích požádat o dresink či omáčku zvlášť.

9. Pochoutky k televizi

K večernímu filmu, fotbalovému zápasu nebo na zahradní párty, to jsou všechno příležitosti k slaným pochoutkám. Vyberte si raději zdravější variantu a solené oříšky vyměňte za nesolené, místo chipsů si připravte nakrájenou zeleninu a nesolené krekry. Pozor si dejte i na nakládané okurky nebo olivy.

10. Čtěte obaly

U některých potravin bychom vysoké množství soli několikrát ani nečekali. Opět se tedy nevyhneme radě o etiketách. I v tomto případě, pokud chcete vědět, co daná potravina obsahuje, nezbývá nic jiného než číst obaly u potravin.

Zdroje

[1] Referenční hodnoty pro příjem živin. V ČR 1. vyd. Praha: Společnost pro výživu, 2011, 192 s. ISBN 9788025469873.

[2] USDA: 10 tips Nutrition Education Series [online]. 2011 [cit. 10.8. 2013] . Dostupné z: http://www.choosemyplate.gov/food-groups/downloads/TenTips/DGTipsheet14SaltAndSodium.pdf

[3] SPOLEČNOST PRO VYŽIVU: Výživová doporučení  pro obyvatelstvo  České republiky [online]. 2012 [cit. 10.8. 2013] Dostupné z: http://www.vyzivaspol.cz/rubrika-dokumenty/konecne-zneni-vyzivovych-doporuceni.html

Fotogalerie

Sdílet článek

Komentáře