Co jíst, když dostanu průjem

4. 4. 2013 Onemocnění

Souvisí léčba průjmu s výživou? Můžeme si dopřát jakékoliv jídlo? Nebo je třeba dodržovat dietu?

V předchozím článku Průjem, společník (nejen) cestovatelů jsme se zabývali průjmem z hlediska toho, jak a proč vzniká. Dnes se podíváme na praktičtější stránku – jak výživa může pomoci.

Tekutiny a minerální látky

Jak již bylo řečeno, největším rizikem průjmu je dehydratace. Proto je důležité dbát na dostatečné zavodnění organismu a tekutiny pečlivě doplňovat. Vhodné jsou nesycené nápoje obsahující minerální látky přislazené glukopurem (což je hroznový cukr, který je k dostání především v lékárnách) – např. mírně slazený čaj, minerálky bez příchutě. Nevhodné jsou však tekutiny s příliš vysokým obsahem cukru, které by průjem naopak podpořily. Vynechejte také silnou kávu, silný čaj a neředěné ovocné džusy. Nápoje by se neměly podávat ani příliš horké, ani příliš ledové. Hlavně zpočátku je třeba pít častěji, ale jen po lžičkách nebo malých doušcích.

U malých dětí, starších osob a v těžších případech také u dospělých se pro dostatečný přívod minerálních látek podává tzv. rehydratační roztok. Je možné ho zakoupit v lékárně nebo ho improvizovaně připravit doma.

Příprava domácího rehydratačního roztoku

Smícháme 8 lžiček cukru, 1 lžičku kuchyňské soli, šťávu ze 2 pomerančů nebo grapefruitů a doplníme převařenou vodou do objemu 1 l.

Dospělí by měli vypít asi 250–500 ml a děti asi 125–250 ml roztoku po každé vodnaté stolici.

Dieta při průjmu

Strava může průjem vyvolat, zkomplikovat, ale také pomoci v úlevě. Častým průvodním znakem průjmu je nechutenství nebo dokonce zvracení. I přes tyto komplikace nepřestávejte pokud možno s příjmem potravy, ale stravování svému stavu přizpůsobte. Nelzec říci, co přesně kolikátý den jíst. Je nutné sledovat svůj stav a k normální stravě přecházet pozvolna a opatrně. Jako v případě tekutin i u stravy platí začínat s menším množstvím častěji za den.

V počáteční fázi podávejte stravu mixovanou, v podobě hustých tekutin nebo kaše bez tuku. Z důvodu zhoršené kondice střeva se doporučuje také dočasné vynechání mléka. U kojených dětí, které postihne průjem, však naopak platí doporučení nepřestávat s kojením.

Jak postupovat:

  • V prvních dnech je možné začít nemastným, mírně osoleným odvarem z rýže nebo mrkve, rýžovou nebo obilnou polévkou, případně rýžovou kaší bez mléka. Dále můžete zařadit mixovanou dušenou mrkev, případně banán, strouhané jablko nebo jablkové pyré.

  • Později zkuste přidat řídkou bramborovou kaši bez mléka (nebo další kaše), domácí kuřecí vývar, starší rohlík nebo dětské piškoty.

  • Pokračujte postupně v přechodu k běžné stravě přidáním vařeného kuřecího nebo libového hovězího masa, vařené a dušené zeleniny.

  • Důležité je po zlepšení stavu zařadit zakysané mléčné výrobky (pokud je tolerujete), které pomohou obnovit průjmem narušenou střevní mikroflóru. Vhodný je např. nízkotučný bílý jogurt (při výběru kvalitního druhu můžete zkusit i jogurt s obsahem tuku do 3 %), kefír nebo podmáslí. Začněte po lžičkách.

V průběhu průjmu i po jeho odeznění se ještě na nějakou dobu vyhněte ostrému koření, nadýmavým, přesoleným, smaženým a tučným pokrmům, stejně jako potravinám s vysokým obsahem vlákniny (např. tučné uzeniny, smažený řízek s bramborovým salátem z majonézy, luštěniny, celozrnné pečivo, hrušky, chilli koření apod.).

Další léčba průjmů

Pokud průjem přetrvává déle než týden nebo se objevují další komplikace (např. krev ve stolici), ihned vyhledejte pomoc lékaře. Stejně tak vhodné léky vám může doporučit váš lékař či lékárník. Průjmy způsobené jinou nemocí je třeba vždy léčit po konzultaci s lékařem a s ohledem na dané onemocnění.

Zdroje

[1] BENEŠ, Jiří. Infekční lékařství. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, 651 s. ISBN 978-807-2626-441.

[2] Diarrhoea. Facts for Life [online]. 2010 [cit. 2013-04-01]. Dostupné z: http://factsforlifeglobal.org/07/5.html

[3] DOSEDĚL, Martin, Josef MALÝ a Kamil RUDOLF. OTC léčiva a samoléčení průjmu a zácpy. Interní medicína pro praxi. Konice: Solen, 2011, roč. 13, č. 3, s. 127-133. ISSN 1212-7299.

[4] Jak bojovat se zácpou a průjmem. Víš co jíš? [online]. © 2013 [cit. 2013-02-11]. Dostupné z: http://www.viscojis.cz/teens/index.php/zacpa-a-prjem/125-114

[5] LUKÁŠ, Karel a Aleš ŽÁK. Chorobné znaky a příznaky: 76 vybraných znaků, příznaků a některých důležitých laboratorních ukazatelů v 62 kapitolách s prologem a epilogem. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 519 s. ISBN 978-802-4727-646.

[6] SVAČINA, Štěpán. Klinická dietologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 381 s. ISBN 978-80-247-2256-6.

Fotogalerie

Sdílet článek

Komentáře